Пружање додатне васпитно-образовне подршке ученицима са сметњама у развоју, инвалидитетом и/или из друштвено маргинализованих група
У циљу пружања додатне васпитно-образовне подршке ученицима, школа ће се придржавати следећих општих правила:
- усмерити се на способности које ученик има, а не на оно за шта није способан;
- ученик зна да се може обратити наставнику, када осети да му је потребна помоћ;
- школа спроводи активности које имају за циљ формирање безбедног окружења за ученика;
- школа сакупља све информације о ученику, које могу бити од користи за планирање рада и пружање подрше;
- школа се по потреби консултује са стручњацима, у циљу обезбеђивања додатне подршке;
- школа блиско сарађује са родитељима, како би се успоставио континуитет у начину рада са учеником у школи и кући.
Ученици са лакшим сметњама вида
Водити рачуна о месту седења (распоредити ученике у првим клупама), идентификовати ученике и упутити их код очног лекара. Чешће усмено испитивати ученике или им помоћи у читању, уколико је то потребно.
Ученици са лакшим оштећењем слуха
- Распоредити ученике да седе у првим клупама.
- Док говори, наставник треба да стоји тако да ученик чита са његових усана.
- Записивати битне појмове на табли.
- Користити визуелна средства у настави.
- Чешће примењивати писано испитивање ученика.
Ученици са поремећајем моторике
- Подстицати развој моторике код ученика.
- Пружити ученику помоћ при обављање радњи код којих му је помоћ потребна.
Ученици са специфичним интелектуалним сметњама
- Приликом обраде наставног градива примењивати принцип очигледности.
- Интензивирати индивидуализирани рад и израда опетаривних индивидуалних планова рада
Ученици са поремећајима у говору и слуху
- Примењивати писану комуникацију.
- Омогућити ученику довољно времена да се изрази, у складу са својим могућностима.
Ученици са поремећајима у понашању
- Радити на правилном формирању ставова и социјализацији ученика.
- Примењивати систем награде и казне и позитивног поткрепљења.
- Што чешће користити похвале и награде.
- Радити на увећању самопоштовања ученика.
- Када је потребно казнити или критиковати ученика, урадити то без присуства осталих ученика.
Ученици са поремећајем пажње
- У раду са учеником користити више различитих садржаја и матерјала, који ће привлачити његову пажњу.
- Распоредити ученика да седи у првој клупи, у средини учионице.
- Окружити ученика ученицима који му могу бити добар узор и подршка.
- Наставник се креће по учионици и настоји да што чешће буде физички близу ученика.
- Дозволити ученику да устане и прошета када има потребу за тим, уз договор да при том не омета друге ученике и да се сам врати на место.
5.3. Преглед броја ученика по врстама сметњи
ВРСТА СМЕТЊИ | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | УКУПНО | |
1. | Неправилности у изговору гласова | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 8 | |||
2. | Потешкоће у читању | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 7 | |||
3. | Потешкоће у писању | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 | |||
4. | Специфичне интелектуалне сметње (тешкоће у учењу) | 1 | 2 | 3 | ||||||
5. | Оштећење вида | 2 | 2 | 4 | ||||||
6. | Оштећење слуха | |||||||||
7. | Хроничне болести и инвалидна деца (церебрална парализа) | 1 | 1 | 2 | ||||||
8. | Епилепсија | |||||||||
9. | Деца са емоц. сметњама и поремећајима понашања | 1 | 1 | 1 | 3 | |||||
10. | Занемарена деца | |||||||||
УКУПНО | 1 | 1 | 8 | 6 | 1 | 1 | 6 | 9 | 33 |
Корективни педагошки рад
За ученике који имају лакше сметње у физичком, инетектуалном, емоционално-социјалном раyвоју, школа ће организовати корективни рад.
Критеријум избора ових ученика су:
-поремећај у понашању ученика;
-недовољна ментална развијеност;
-емотивна нестабилност и социјална незрелост;
-блажи облици дисграфије и дислексије;
-поремећени породични односи;
-васпитно-едукативна запуштеност детета.
Корективни педагошки рад организује се током читаве школске године, применом следећих поступака:
-пружање упуства разредним старешинама за рад са учеником
-индивидуализована настава (посебне методе и садржаји рада на часу)
-смањење захтева наставних садржаја
-одржавање допунске наставе
-рад са педагогом школе-упознавање ученика са условима успешног учења, развој самопоуздања
-израда планова за кућни рад, помоћ родитељима.
Педагог школе и разредне старешине ће непрекидно пратити напредовање ових ученика. Према потреби школа ће у циљу пружања помоћи и подршке ученицима сарађивати и са Домом здравља, Центром за социјални рад, Црвеним крстом, Интерресорном комисијом, као и стручном службом школе за образовање деце са посебним потребама.
5.4. Пружање додатне васпитно-образовне подршке талентованим ученицима
Након идентификације ученика који су посебно талентовани за одређене предмете, у сарадњи са родитељима и наставницима, формираће се школски тим за конкретног ученика о планираће се индивидуално пружање подршке ученику, у циљу подстицања развоја његових способости и његовог даљег напредовања.
У пружању додатне подршке талентованим ученицима примењиваће се следеће:
- индивидуализирана настава
- обогаћивање наставних програма
- упућивање ученика на начине путем којих може доћи до додатних садржаја
- повезивање ученика са групама и организацијама у оквиру којих може унапређивати своје таленте
- припрема садржаја за рад код куће
- омогућавање флексибилних временско-просторних услова за рад
- професионално усмеравање ученика
- похвале и награде за остварена постигнућа и успеха
- промоција постигнућа и успеха ученика у школи и локалној заједници