Пружање додатне васпитно-образовне подршке ученицима са сметњама у развоју, инвалидитетом и/или из друштвено маргинализованих група

У циљу пружања додатне васпитно-образовне подршке ученицима, школа ће се придржавати следећих општих правила:

  • усмерити се на способности које ученик има, а не на оно за шта није способан;
  • ученик зна да се може обратити наставнику, када осети да му је потребна помоћ;
  • школа спроводи активности које имају за циљ формирање безбедног окружења за ученика;
  • школа сакупља све информације о ученику, које могу бити од користи за планирање рада и пружање подрше;
  • школа се по потреби консултује са стручњацима, у циљу обезбеђивања додатне подршке;
  • школа блиско сарађује са родитељима, како би се успоставио континуитет у начину рада са учеником у школи и кући.

Ученици са лакшим сметњама вида

Водити рачуна о месту седења (распоредити ученике у првим клупама), идентификовати ученике и упутити их код очног лекара. Чешће усмено испитивати ученике или им помоћи у читању, уколико је то потребно.

Ученици са лакшим оштећењем слуха

  • Распоредити ученике да седе у првим клупама.
  • Док говори, наставник треба да стоји тако да ученик чита са његових усана.
  • Записивати битне појмове на табли.
  • Користити визуелна средства у настави.

  • Чешће примењивати писано испитивање ученика.

Ученици са поремећајем моторике

  • Подстицати развој моторике код ученика.
  • Пружити ученику помоћ при обављање радњи код којих му је помоћ потребна.

Ученици са специфичним интелектуалним сметњама

  • Приликом обраде наставног градива примењивати принцип очигледности.
  • Интензивирати индивидуализирани рад и израда опетаривних            индивидуалних планова рада

Ученици са поремећајима у говору и слуху

  • Примењивати писану комуникацију.
  • Омогућити ученику довољно времена да се изрази, у складу са својим могућностима.

Ученици са поремећајима у понашању

  • Радити на правилном формирању ставова и социјализацији ученика.
  • Примењивати систем награде и казне и позитивног поткрепљења.
  • Што чешће користити похвале и награде.
  • Радити на увећању самопоштовања ученика.
  • Када је потребно казнити или критиковати ученика, урадити то без присуства осталих ученика.

Ученици са поремећајем пажње

  • У раду са учеником користити више  различитих садржаја  и матерјала, који ће привлачити његову пажњу.
  • Распоредити ученика да седи у првој клупи, у средини учионице.
  • Окружити ученика ученицима који му могу бити добар узор и подршка.
  • Наставник се креће по учионици и настоји да што чешће буде физички близу ученика.
  • Дозволити ученику да устане и прошета када има потребу за тим, уз договор да при том не омета друге ученике и да се сам врати на место.

5.3. Преглед броја ученика по врстама сметњи

ВРСТА СМЕТЊИIIIIIIIVV   VI  VIIVIIIУКУПНО
  1.  Неправилности у изговору гласова   1     1  2  2     2  8
2.Потешкоће у читању211217
3.Потешкоће у писању211116
4.Специфичне интелектуалне сметње (тешкоће у учењу)123
5.Оштећење вида224
6.Оштећење слуха
7.Хроничне болести и инвалидна деца (церебрална парализа)112
8.Епилепсија
9.Деца са емоц. сметњама и поремећајима понашања   1     1  13
10.Занемарена деца
УКУПНО    1        1  8  6  1  1  6  9  33

           Корективни педагошки рад

За ученике који имају лакше сметње у физичком, инетектуалном, емоционално-социјалном раyвоју, школа ће организовати корективни рад.

Критеријум избора ових ученика су:

-поремећај у понашању ученика;

-недовољна ментална развијеност;

-емотивна нестабилност и социјална незрелост;

-блажи облици дисграфије и дислексије;

-поремећени породични односи;

-васпитно-едукативна запуштеност детета.

Корективни педагошки рад организује се током читаве школске године, применом следећих поступака:

-пружање упуства разредним старешинама за рад са учеником

-индивидуализована настава (посебне методе и садржаји рада на часу)

-смањење захтева наставних садржаја

-одржавање допунске наставе

-рад са педагогом школе-упознавање ученика са условима успешног учења, развој самопоуздања

-израда планова за кућни рад, помоћ родитељима.

Педагог школе и разредне старешине ће непрекидно пратити напредовање ових ученика. Према потреби школа ће у циљу пружања помоћи и подршке ученицима сарађивати и са Домом здравља, Центром за социјални рад, Црвеним крстом, Интерресорном комисијом, као и стручном службом школе за образовање деце са посебним потребама.

5.4. Пружање додатне васпитно-образовне подршке талентованим ученицима

Након идентификације ученика који су посебно талентовани за одређене предмете, у сарадњи са родитељима и наставницима, формираће се школски тим за конкретног ученика о планираће се индивидуално пружање подршке ученику, у циљу подстицања развоја његових способости и његовог даљег напредовања.

У пружању додатне подршке талентованим ученицима примењиваће се следеће:

  • индивидуализирана настава
  • обогаћивање наставних програма
  • упућивање ученика на начине путем којих може доћи до додатних садржаја
  • повезивање ученика са групама и организацијама у оквиру којих може унапређивати своје таленте
  • припрема садржаја за рад код куће

  • омогућавање флексибилних временско-просторних услова за рад
  • професионално усмеравање ученика
  • похвале и награде за остварена постигнућа и успеха
  • промоција постигнућа и успеха ученика у школи и локалној заједници