Програм рада одељенског старешине

Одељењска заједница

Циљеви организовања одељенске заједнице

  • Aктивно учешће у свим видовима активности школе.
  • Буђење и развијање у дететуoсећања људског достојанства.
  • Стварање здраве и слободне личностиспособне да самостално ради и одлучује.
  • Развијање свести о потреби неговањаздравих међуљудских односа.
  • Развијање свести о потреби здраве животне средине.

Задаци одељенске заједнице

  • Анализа опремљености уџбеницима прибором и др.
  • Праћење – рaда, учења и владања ученика.
  • Учешће у оцењивању, правдању изостанака и доношењу васпитних мера.
  • Учешће у културним манифестацијама школе и средине.
  • Учешће у обележавању значајних верских и државних празника.
  • Учешће у спортским активностима.
  • Учешће у хигијенском и естетском уређењу школског простора.
  • Учешће у одржавању културно – историјских споменика.
  • Учешће у хуманитарним акцијама.
  • Учешће у акцијама за очување здраве средине.
  • Учешће у посетама културно – образовним установама.

Начин деловања одељењске заједнице

  • Часови одељењске заједнице.
  • Рад у секцијама, савезима, покретима.
  • Акције.
  • Приредбе.
  • Посете.

  1. Програм рада одељењских старешина од 1. до 4. разреда

ПРВИ РАЗРЕД

Ред. брСадржајВреме реализацијеСарадници у реализацији
1.
  Упознавање са ученицима 1, 


сепембар
Одељењски старешина
2.Упознавање са ученицима 2Одељењски старешина
3.Правила понашања у школи 1Одељењски старешина
4.Правила понашања у школи  2Одељењски старешина
5.Упознавање просторија у школиОдељењски старешина
6.Постаћу члан Дечјег савеза

октобар
Одељењски старешина
7.Распоред дневних активностиОдељењски старешина
8.Упознавање са правима и одговорностима- дискриминацијаОдељењски старешина
9.Шта је другарство, ко је добар друг?Одељењски старешина
10.Буквар дечјих права

новембар
Одељењски старешина
11.Радионица из приручника о правима дететаОдељењски старешина
12.Толеранција према разликамаОС и педагог
13.Укључивање ученика у школске активностиОдељенски старешина
14.Упознавање са радом школскебиблиотеке

децембар
ОС И библиотекар
15.Однос између дечака и девојчицеОдељењски старешина
16.Радионица из приручника о правима дететаОдељењски старешина
17.Прослављамо Нову годинуОдељењски старешина
18.Школска слава Свети Сава
јануар
Одељењски старешина
19.Прочитао сам на распустуОдељењски старешина
20.Шта је солидарност?фебруарОдељењски старешина
21.Уницеф радионица      ОС и педагог
22.Правила безбедности на улициОдељењски старешина
23.Шта да учинимо да успех будебољиОдељењски старешина
24.Обележавање 8. Марта

март
Одељењски старешина
25.Кроз игру сам научиоОдељењски старешина
26.Развијање пријатељства са другомдецомОдељењски старешина
27.Сукоби-конструктивно решавањесукобаОдељењски старешина
28.Дан мајке Земље 12. АприлОдељењски старешина
29.Моји родитељи и ја          априлОС и родитељи
30.Како се понашамо приликом посете излетаОдељењски старешина
31.Ликовни рад: уредимо нашу учионицуОдељењски старешина
32.Агресивно понашање      МајОдељењски старешина
33.Понашање у игри са вршњацимаОдељењски старешина
34.Сазнао сам о занимању својих родитељаОС и родитељи
35.Дан заштите природе 5. Јун      ЈунОдељењски старешина
36.Навике у вези са правилномисхраномОдељењски старешина

                ДРУГИ РАЗРЕД

Ред. брСадржајВреме реализацијеСарадници у реализацији
1.На почетку школске године, Саветодавно- информативниразговор 


сепембар
Одељењски старешина
2.Доживели смо овог летаОдељењски старешина
3.Подсећамо се правила понашања иобавеза у школи- примери лепог понашањаОдељењски старешина
4.Како организујемо слободно времеОдељењски старешина
5.Спортски сусрети: Шта је фер-плејиграОдељењски старешина
6.Обележавање Дечје недеље

октобар
Одељењски старешина
7.Како да се здраво хранимоОдељењски старешина
8.Организујемо дечји вашарОдељењски старешина
9.Упознавање са правима и одговорностима- дискриминацијаОдељењски старешина
10.Боље се учи у друштву

новембар
Одељењски старешина
11.Радионица из приручника о правима дететаОдељењски старешина
12.Уницеф радионицаОдељењски старешина
13.Односи у породици-родитељи идецаОдељењски старешина
14.„Различити а једнаки“
децембар
Одељењски старешина
15.Успех и владање на полугодиштуОдељењски старешина
17Стари обичаји и занати у мом крајуОдељењски старешина
18.Школска слава –Свети СавајануарОдељењски старешина
19Напиши састав о Светом СавиОдељењски старешина
20.Једна моја тајнафебруарОдељењски старешина
21.Читамо дечју шампуОдељењски старешина
22.Читамо дечје енциклопедијеОС и библиотекар
23.Квиз знањаОдељењски старешина
24.Правимо осмомартовске честитке

март
Одељењски старешина
25.Радионица из приручника о правимадететаОдељењски старешина
26.Шта замерам себи и другимаОС и педагог
27.Хајде да се шалимоОдељењски старешина
28.Прича о УскрсуаприлОдељењски старешина
30.Недеља емпатије о сећањаОдељењски старешина
31.Разговор о другарству, пријатељству и љубави
мај
Одељењски старешина
32.Уређујемо учионицуОдељењски старешина
33.Пролећни спортски сусретиОдељењски старешина
34.Припрема за Дан школеОдељењски старешина
35.Успех и владање на крају годинејунОдељењски старешина
36.Весео одељенски часОдељењски старешина

             ТРЕЋИ РАЗРЕД

Ред.брСадржајВреме реализацијеСарадници у реализацији
1.Ево нас у трећем разреду-Упознавање са Планом радасептембарОдељењски старешина
2.Моја школа је мој други дом-правила понашањаОдељењски старешина
3.Снабдевеност уџбеницима и приборомИзбор руководства ОЗОдељењски старешина
4.Другарство Одељењски старешина
5.Дечија недељаОдељењски старешина
6.Дечија праваоктобарОдељењски старешина
7.Емпатија и солидарност у нашем одељењуОдељењски старешина
8.Сарадња и поштовање у одељењуОдељењски старешина
9.Како помоћи другуОдељењски старешина
10.Позитивне вредности-путокази за животновембарОдељењски старешина
11.Помоћ ученицима у састављању плана дневних активностиОдељењски старешина
12.Решавање конкретних проблема ученикаОдељењски старешина
13.Методе успешног учењаОдељењски старешина
14.Толеранција- радионицадецембарОдељењски старешина
15.Правила понашања у школи и ван њеОдељењски старешина
16.Односи у породици и њихов утицај на учење и понашање- радионица са родитељимаОдељењски старешина
17.Анализа успеха и дисциплине на карају 1.полугодиштаОдељењски старешина
18.Како смо провели зимски распустјануарОдељењски старешина
19.Велики људи- Свети СаваОдељењски старешина
20.Шта је филантропија Одељењски старешина
21.Хигијена простора- стана, учионицефебруарОдељењски старешина
22.Библиотека –посета ОС и  педгог
23.Хигијена одеће и обућеОдељењски старешина
24.Култура понашања- опхођење са старијимамартОдељењски старешина
25.Мајка- најлепша бајка-приредба за родитељеОдељењски старешина
26.Ученици питају- учитељ одговараОдељењски старешина
27.Уређење учионицеОдељењски старешина
28.Наше учешће у очувању животне средине- засађујемо цвећеаприлОдељењски старешина
29.Разговор о другарству, пријатељству и љубавиОдељењски старешина
30.Ђачки динар- организација продаје и изложбе радова за Васкрс
31.Поштовање различитости мајОдељењски старешина
32.Наше учешће у уређењу школског простора за Дан школеОдељењски старешина
33.Помоћ ученицима који слабије напредују у учењуОдељењски старешина
34.Хуманитарна акција-помоћ другуОдељењски старешина
35.Анализа оствареног успеха и дисциплине на крају школске годинејунОдељењски старешина
36.Заједничко дружење за крај школске годинеОдељењски старешина

                 ЧЕТВРТИ РАЗРЕД

Ред.брСадржајВремереализацијеСараднициуреализацији
1.Упознавање са планом рада за нову школску годину

септембар
Одељењски старешина
2.Обавезе ,права и дужности ученикаОдељењски старешина
3.Избор одељенске заједницеОдељењски старешина
4.Подељена срећа је два пута већаОдељењски старешина
5.Уницеф радионицаОдељењски старешина
6.У сусрет Дечјој недељи

октобар
Одељењски старешина
7.Шта је насиље (радови ученика)?Одељењски старешина
8.Превенција и заштита деце од опојних дрога и алкохолаОдељењски старешина
9.Упознавање са правима и одговорностима-дискриминацијаОдељењски старешина
10.Важно је да смо безбедни

новембар
Одељењски старешина
11.Радионица из Приручника о правима дететаОдељењски старешина
12.Болести зависности-превентивнеактивностиОС,наст.биологије
13.Безбедно коришћење интернета и друштвених мрежаОдељењски старешина
14.Превенција и заштита деце одтрговине људима

децембар
Одељењски старешина
15.Магична моћ речи-радионицаОдељењски старешина
16.Украсимо нашу учионицуОдељењски старешина
17Весео одељењски часОдељењски старешина
18.Разговор о првом просветитељу Сави
јануар
Одељењски старешина
19.Шта знам о Светом Сави? Радови ученикаОдељењски старешина
20.Радионица по потреби ученика

фебруар
Педагог
21.Радионица из Приручника о правима дететаОдељењски старешина
22.Безбедност деце у саобраћајуОдељењски старешина
23.Стари занати и занимањаОдељењски старешина
24.Радионица„Штасве љутња ради“
март
Одељењски старешина
25.Правимо осмомартовке честиткеОдељењски старешина
26.Полиција у служби грађанаОдељењски старешина
27.Уређујемо нашу учионицуОдељењски старешина
28.Лепо понашање на улицу, у школи,биоскопу…
април
Одељењски старешина
29.Заштита од пожараОдељењски старешина
30.Радионица из Приручника о правима дететаОдељењскистарешина
31.Позитивне вредности –путокази за живот

мај
Одељењскистарешина
32.Дан школеОдељењскистарешина
33.Заштита од тех.-технолошких опасности и природних непогодаОдељењскистарешина
34.Шта и како у петом разредуОдељењскистарешина
35.Да ли смо задовољни постигнутимуспехом?
јун
Одељењскистарешина
36.Весело одељењско дружењеОдељењскистарешина
  1. Теме за часове одељењског старешине од 5. до 8. разреда

Основана подручја активности одељењске заједнице која се преплићу и чине целину са програмом рада одељењског старешине, веома су разноврсна: обучавање ученика условима и методама успешног учења, као и унапређивање успеха у настави и другим ученичким активностима, чување здравља, заштита и унапређивање животне средине кроз еколошке активности и радионице, неговање демократских међуљудских односа – толеранције, разумевања, поштовања и схватања различитости свих врста, професионална оријентација, неговање навика планирања слободног времена, оспособљавање ученика за живот и рад у колективу, узајамно уважавање, поштовање, помоћ другу, дружење…

Теме за часове одељењског сатешине у вишим разредима основне школе, дате по областима могу се реализовати путем предавања, разговора, дискусије, анкетирањем, радионичарским радом. Могуће их је остварити кроз три до пет часова.

Р.бр.ТемаВреме реализацијеУчесници у релизацији
1. Професионална оријентација
1.Играње различитих улога везаних за рад људи упородици

Према плану разред. стреш.

-одељењске старешине Сарадници:-предметни наставници,педагогбиблиотекар-гости различитих занимања

2.
Имитирање основних радњи у неким занимањима: копање, употреба компјутера,телефона…
3.Распознавање занимања на основу задатихкарактеристика
4.Колико занимања знамо
5.Које карктерисртике треба упознати код свакогзанимања
6.Организовање квиза-Погодите занимање нашеггоста
7.Како упознати способности деце и усмеритињихов развој
8.Интересовања, склоности и жеље
9.Фактори који утичу на избор занимања
10.Успех у основној школи и избор занимања
11.Типичне грешке које чине родитељи у избору занимања своје деце
2. Учење о учењу (Како учити)
1.Услови успешног учења



Према плану одељењског старешине

одељењске старешине Сарадници:родитељисоцијални радникпедагогпсихолог
2.Место и време учења ( радно време )
3.Дневни план рада
4.Методе успешног учења (активно учење)
5.Однос према тежем градиву
6.Преслишавање
7.Коришћење енциклопедије и речника
8.Значај мисаоне и физичке активности на часу
9.Белешке са часа и учење
10.Методе учења песме напамет
11.Домаћи задаци и учење ученика
3. Здравствена заштита
а) Образовањем против
Према плану одељењског стрешине



одељењске старешине Сарадници:педметни наставници
1.Загађење животне средине

2.
Пушење, аклохол, дрога( У складу са стр.упутством за планирање превенције употребе дрога)
3.Казујем ти своје потребе- радионице 
4.Дискриминације,насиља
5.Шта све треба знати о сидипедагогродитељидечји лекармедицинска сестрамилиционер
б) Култура живљења
1.Здравствена култура- саветодавноинф.разговори на тему менталног здравља младих
2.Култура коришћења и организовања слободногвремена
3.Култура одевања
в) Развојни проблеми
1.Пубертет
2.Симпатија
3.Прва љубав
4.Одрастање и сазревање
г) Хумани односи међу половима
1.Дружење у игри и раду
2.Понашање на часу, одмору и другим местима
3.Прве симпатије
4.Друштвено-забавни живот
4. Актуелни проблеми
1.Успех у учењу
Према плану одељењског стрешине

одељењске старешине Сарадници:педметни наставниципедагогсоцијални радникродитељи
2.Понашање у школи (на часу, на одмору,…)
3.Однос према наставницима
4.Оцењивање (испитати ставове ученика премаоцењивању)
5.Изостајање са часова (наставе)
6.Агресивност и разни облици конфликта (,,конфликти и шта са њима,,)
5. Превенција насиља
1.Правила понашања


Према плану одељењског стрешине
одељењске старешине Сарадници:педагогродитељи
2.Безбедност
3.Другарство
4.Сарадња
5.Разумевање
6.Хуманост
7.Поштовање разлика
8.Толеранција
9.Емпатија
10.Врлине и вредности
7.Актуелни догађаји

1.

Дечја недеља, Дан школе, Свети Сава…
Према плану одељењскогстрешинеодељењске старешинеруководиоци Дечјег савеза и заједнице ученика