Одељењска заједница
Циљеви организовања одељенске заједнице
- Aктивно учешће у свим видовима активности школе.
- Буђење и развијање у дететуoсећања људског достојанства.
- Стварање здраве и слободне личностиспособне да самостално ради и одлучује.
- Развијање свести о потреби неговањаздравих међуљудских односа.
- Развијање свести о потреби здраве животне средине.
Задаци одељенске заједнице
- Анализа опремљености уџбеницима прибором и др.
- Праћење – рaда, учења и владања ученика.
- Учешће у оцењивању, правдању изостанака и доношењу васпитних мера.
- Учешће у културним манифестацијама школе и средине.
- Учешће у обележавању значајних верских и државних празника.
- Учешће у спортским активностима.
- Учешће у хигијенском и естетском уређењу школског простора.
- Учешће у одржавању културно – историјских споменика.
- Учешће у хуманитарним акцијама.
- Учешће у акцијама за очување здраве средине.
- Учешће у посетама културно – образовним установама.
Начин деловања одељењске заједнице
- Часови одељењске заједнице.
- Рад у секцијама, савезима, покретима.
- Акције.
- Приредбе.
- Посете.
–
- Програм рада одељењских старешина од 1. до 4. разреда
ПРВИ РАЗРЕД
| Ред. бр | Садржај | Време реализације | Сарадници у реализацији |
| 1. | Упознавање са ученицима 1, | сепембар | Одељењски старешина |
| 2. | Упознавање са ученицима 2 | Одељењски старешина | |
| 3. | Правила понашања у школи 1 | Одељењски старешина | |
| 4. | Правила понашања у школи 2 | Одељењски старешина | |
| 5. | Упознавање просторија у школи | Одељењски старешина | |
| 6. | Постаћу члан Дечјег савеза | октобар | Одељењски старешина |
| 7. | Распоред дневних активности | Одељењски старешина | |
| 8. | Упознавање са правима и одговорностима- дискриминација | Одељењски старешина | |
| 9. | Шта је другарство, ко је добар друг? | Одељењски старешина | |
| 10. | Буквар дечјих права | новембар | Одељењски старешина |
| 11. | Радионица из приручника о правима детета | Одељењски старешина | |
| 12. | Толеранција према разликама | ОС и педагог | |
| 13. | Укључивање ученика у школске активности | Одељенски старешина | |
| 14. | Упознавање са радом школскебиблиотеке | децембар | ОС И библиотекар |
| 15. | Однос између дечака и девојчице | Одељењски старешина | |
| 16. | Радионица из приручника о правима детета | Одељењски старешина | |
| 17. | Прослављамо Нову годину | Одељењски старешина | |
| 18. | Школска слава Свети Сава | јануар | Одељењски старешина |
| 19. | Прочитао сам на распусту | Одељењски старешина | |
| 20. | Шта је солидарност? | фебруар | Одељењски старешина |
| 21. | Уницеф радионица | ОС и педагог | |
| 22. | Правила безбедности на улици | Одељењски старешина | |
| 23. | Шта да учинимо да успех будебољи | Одељењски старешина | |
| 24. | Обележавање 8. Марта | март | Одељењски старешина |
| 25. | Кроз игру сам научио | Одељењски старешина | |
| 26. | Развијање пријатељства са другомдецом | Одељењски старешина | |
| 27. | Сукоби-конструктивно решавањесукоба | Одељењски старешина | |
| 28. | Дан мајке Земље 12. Април | Одељењски старешина | |
| 29. | Моји родитељи и ја | април | ОС и родитељи |
| 30. | Како се понашамо приликом посете излета | Одељењски старешина | |
| 31. | Ликовни рад: уредимо нашу учионицу | Одељењски старешина | |
| 32. | Агресивно понашање | Мај | Одељењски старешина |
| 33. | Понашање у игри са вршњацима | Одељењски старешина | |
| 34. | Сазнао сам о занимању својих родитеља | ОС и родитељи | |
| 35. | Дан заштите природе 5. Јун | Јун | Одељењски старешина |
| 36. | Навике у вези са правилномисхраном | Одељењски старешина |
ДРУГИ РАЗРЕД
| Ред. бр | Садржај | Време реализације | Сарадници у реализацији |
| 1. | На почетку школске године, Саветодавно- информативниразговор | сепембар | Одељењски старешина |
| 2. | Доживели смо овог лета | Одељењски старешина | |
| 3. | Подсећамо се правила понашања иобавеза у школи- примери лепог понашања | Одељењски старешина | |
| 4. | Како организујемо слободно време | Одељењски старешина | |
| 5. | Спортски сусрети: Шта је фер-плејигра | Одељењски старешина | |
| 6. | Обележавање Дечје недеље | октобар | Одељењски старешина |
| 7. | Како да се здраво хранимо | Одељењски старешина | |
| 8. | Организујемо дечји вашар | Одељењски старешина | |
| 9. | Упознавање са правима и одговорностима- дискриминација | Одељењски старешина | |
| 10. | Боље се учи у друштву | новембар | Одељењски старешина |
| 11. | Радионица из приручника о правима детета | Одељењски старешина | |
| 12. | Уницеф радионица | Одељењски старешина | |
| 13. | Односи у породици-родитељи идеца | Одељењски старешина | |
| 14. | „Различити а једнаки“ | децембар | Одељењски старешина |
| 15. | Успех и владање на полугодишту | Одељењски старешина | |
| 17 | Стари обичаји и занати у мом крају | Одељењски старешина | |
| 18. | Школска слава –Свети Сава | јануар | Одељењски старешина |
| 19 | Напиши састав о Светом Сави | Одељењски старешина | |
| 20. | Једна моја тајна | фебруар | Одељењски старешина |
| 21. | Читамо дечју шампу | Одељењски старешина | |
| 22. | Читамо дечје енциклопедије | ОС и библиотекар | |
| 23. | Квиз знања | Одељењски старешина | |
| 24. | Правимо осмомартовске честитке | март | Одељењски старешина |
| 25. | Радионица из приручника о правимадетета | Одељењски старешина | |
| 26. | Шта замерам себи и другима | ОС и педагог | |
| 27. | Хајде да се шалимо | Одељењски старешина | |
| 28. | Прича о Ускрсу | април | Одељењски старешина |
| 30. | Недеља емпатије о сећања | Одељењски старешина | |
| 31. | Разговор о другарству, пријатељству и љубави | мај | Одељењски старешина |
| 32. | Уређујемо учионицу | Одељењски старешина | |
| 33. | Пролећни спортски сусрети | Одељењски старешина | |
| 34. | Припрема за Дан школе | Одељењски старешина | |
| 35. | Успех и владање на крају године | јун | Одељењски старешина |
| 36. | Весео одељенски час | Одељењски старешина |
ТРЕЋИ РАЗРЕД
| Ред.бр | Садржај | Време реализације | Сарадници у реализацији |
| 1. | Ево нас у трећем разреду-Упознавање са Планом рада | септембар | Одељењски старешина |
| 2. | Моја школа је мој други дом-правила понашања | Одељењски старешина | |
| 3. | Снабдевеност уџбеницима и приборомИзбор руководства ОЗ | Одељењски старешина | |
| 4. | Другарство | Одељењски старешина | |
| 5. | Дечија недеља | Одељењски старешина | |
| 6. | Дечија права | октобар | Одељењски старешина |
| 7. | Емпатија и солидарност у нашем одељењу | Одељењски старешина | |
| 8. | Сарадња и поштовање у одељењу | Одељењски старешина | |
| 9. | Како помоћи другу | Одељењски старешина | |
| 10. | Позитивне вредности-путокази за живот | новембар | Одељењски старешина |
| 11. | Помоћ ученицима у састављању плана дневних активности | Одељењски старешина | |
| 12. | Решавање конкретних проблема ученика | Одељењски старешина | |
| 13. | Методе успешног учења | Одељењски старешина | |
| 14. | Толеранција- радионица | децембар | Одељењски старешина |
| 15. | Правила понашања у школи и ван ње | Одељењски старешина | |
| 16. | Односи у породици и њихов утицај на учење и понашање- радионица са родитељима | Одељењски старешина | |
| 17. | Анализа успеха и дисциплине на карају 1.полугодишта | Одељењски старешина | |
| 18. | Како смо провели зимски распуст | јануар | Одељењски старешина |
| 19. | Велики људи- Свети Сава | Одељењски старешина | |
| 20. | Шта је филантропија | Одељењски старешина | |
| 21. | Хигијена простора- стана, учионице | фебруар | Одељењски старешина |
| 22. | Библиотека –посета | ОС и педгог | |
| 23. | Хигијена одеће и обуће | Одељењски старешина | |
| 24. | Култура понашања- опхођење са старијима | март | Одељењски старешина |
| 25. | Мајка- најлепша бајка-приредба за родитеље | Одељењски старешина | |
| 26. | Ученици питају- учитељ одговара | Одељењски старешина | |
| 27. | Уређење учионице | Одељењски старешина | |
| 28. | Наше учешће у очувању животне средине- засађујемо цвеће | април | Одељењски старешина |
| 29. | Разговор о другарству, пријатељству и љубави | Одељењски старешина | |
| 30. | Ђачки динар- организација продаје и изложбе радова за Васкрс | ||
| 31. | Поштовање различитости | мај | Одељењски старешина |
| 32. | Наше учешће у уређењу школског простора за Дан школе | Одељењски старешина | |
| 33. | Помоћ ученицима који слабије напредују у учењу | Одељењски старешина | |
| 34. | Хуманитарна акција-помоћ другу | Одељењски старешина | |
| 35. | Анализа оствареног успеха и дисциплине на крају школске године | јун | Одељењски старешина |
| 36. | Заједничко дружење за крај школске године | Одељењски старешина |
ЧЕТВРТИ РАЗРЕД
| Ред.бр | Садржај | Времереализације | Сараднициуреализацији |
| 1. | Упознавање са планом рада за нову школску годину | септембар | Одељењски старешина |
| 2. | Обавезе ,права и дужности ученика | Одељењски старешина | |
| 3. | Избор одељенске заједнице | Одељењски старешина | |
| 4. | Подељена срећа је два пута већа | Одељењски старешина | |
| 5. | Уницеф радионица | Одељењски старешина | |
| 6. | У сусрет Дечјој недељи | октобар | Одељењски старешина |
| 7. | Шта је насиље (радови ученика)? | Одељењски старешина | |
| 8. | Превенција и заштита деце од опојних дрога и алкохола | Одељењски старешина | |
| 9. | Упознавање са правима и одговорностима-дискриминација | Одељењски старешина | |
| 10. | Важно је да смо безбедни | новембар | Одељењски старешина |
| 11. | Радионица из Приручника о правима детета | Одељењски старешина | |
| 12. | Болести зависности-превентивнеактивности | ОС,наст.биологије | |
| 13. | Безбедно коришћење интернета и друштвених мрежа | Одељењски старешина | |
| 14. | Превенција и заштита деце одтрговине људима | децембар | Одељењски старешина |
| 15. | Магична моћ речи-радионица | Одељењски старешина | |
| 16. | Украсимо нашу учионицу | Одељењски старешина | |
| 17 | Весео одељењски час | Одељењски старешина | |
| 18. | Разговор о првом просветитељу Сави | јануар | Одељењски старешина |
| 19. | Шта знам о Светом Сави? Радови ученика | Одељењски старешина | |
| 20. | Радионица по потреби ученика | фебруар | Педагог |
| 21. | Радионица из Приручника о правима детета | Одељењски старешина | |
| 22. | Безбедност деце у саобраћају | Одељењски старешина | |
| 23. | Стари занати и занимања | Одељењски старешина | |
| 24. | Радионица„Штасве љутња ради“ | март | Одељењски старешина |
| 25. | Правимо осмомартовке честитке | Одељењски старешина | |
| 26. | Полиција у служби грађана | Одељењски старешина | |
| 27. | Уређујемо нашу учионицу | Одељењски старешина | |
| 28. | Лепо понашање на улицу, у школи,биоскопу… | април | Одељењски старешина |
| 29. | Заштита од пожара | Одељењски старешина |
| 30. | Радионица из Приручника о правима детета | Одељењскистарешина | |
| 31. | Позитивне вредности –путокази за живот | мај | Одељењскистарешина |
| 32. | Дан школе | Одељењскистарешина | |
| 33. | Заштита од тех.-технолошких опасности и природних непогода | Одељењскистарешина | |
| 34. | Шта и како у петом разреду | Одељењскистарешина | |
| 35. | Да ли смо задовољни постигнутимуспехом? | јун | Одељењскистарешина |
| 36. | Весело одељењско дружење | Одељењскистарешина |
- Теме за часове одељењског старешине од 5. до 8. разреда
Основана подручја активности одељењске заједнице која се преплићу и чине целину са програмом рада одељењског старешине, веома су разноврсна: обучавање ученика условима и методама успешног учења, као и унапређивање успеха у настави и другим ученичким активностима, чување здравља, заштита и унапређивање животне средине кроз еколошке активности и радионице, неговање демократских међуљудских односа – толеранције, разумевања, поштовања и схватања различитости свих врста, професионална оријентација, неговање навика планирања слободног времена, оспособљавање ученика за живот и рад у колективу, узајамно уважавање, поштовање, помоћ другу, дружење…
Теме за часове одељењског сатешине у вишим разредима основне школе, дате по областима могу се реализовати путем предавања, разговора, дискусије, анкетирањем, радионичарским радом. Могуће их је остварити кроз три до пет часова.
| Р.бр. | Тема | Време реализације | Учесници у релизацији |
| 1. Професионална оријентација | |||
| 1. | Играње различитих улога везаних за рад људи упородици | Према плану разред. стреш. | -одељењске старешине Сарадници:-предметни наставници,педагогбиблиотекар-гости различитих занимања |
2. | Имитирање основних радњи у неким занимањима: копање, употреба компјутера,телефона… | ||
| 3. | Распознавање занимања на основу задатихкарактеристика | ||
| 4. | Колико занимања знамо | ||
| 5. | Које карктерисртике треба упознати код свакогзанимања | ||
| 6. | Организовање квиза-Погодите занимање нашеггоста | ||
| 7. | Како упознати способности деце и усмеритињихов развој | ||
| 8. | Интересовања, склоности и жеље | ||
| 9. | Фактори који утичу на избор занимања | ||
| 10. | Успех у основној школи и избор занимања | ||
| 11. | Типичне грешке које чине родитељи у избору занимања своје деце | ||
| 2. Учење о учењу (Како учити) | |||
| 1. | Услови успешног учења | Према плану одељењског старешине | одељењске старешине Сарадници:родитељисоцијални радникпедагогпсихолог |
| 2. | Место и време учења ( радно време ) | ||
| 3. | Дневни план рада | ||
| 4. | Методе успешног учења (активно учење) | ||
| 5. | Однос према тежем градиву | ||
| 6. | Преслишавање | ||
| 7. | Коришћење енциклопедије и речника | ||
| 8. | Значај мисаоне и физичке активности на часу | ||
| 9. | Белешке са часа и учење | ||
| 10. | Методе учења песме напамет | ||
| 11. | Домаћи задаци и учење ученика | ||
| 3. Здравствена заштита | |||
| а) Образовањем против | Према плану одељењског стрешине | одељењске старешине Сарадници:педметни наставници | |
| 1. | Загађење животне средине | ||
2. | Пушење, аклохол, дрога( У складу са стр.упутством за планирање превенције употребе дрога) | ||
| 3. | Казујем ти своје потребе- радионице | ||
| 4. | Дискриминације,насиља | ||
| 5. | Шта све треба знати о сиди | педагогродитељидечји лекармедицинска сестрамилиционер | |||
| б) Култура живљења | |||||
| 1. | Здравствена култура- саветодавноинф.разговори на тему менталног здравља младих | ||||
| 2. | Култура коришћења и организовања слободногвремена | ||||
| 3. | Култура одевања | ||||
| в) Развојни проблеми | |||||
| 1. | Пубертет | ||||
| 2. | Симпатија | ||||
| 3. | Прва љубав | ||||
| 4. | Одрастање и сазревање | ||||
| г) Хумани односи међу половима | |||||
| 1. | Дружење у игри и раду | ||||
| 2. | Понашање на часу, одмору и другим местима | ||||
| 3. | Прве симпатије | ||||
| 4. | Друштвено-забавни живот | ||||
| 4. Актуелни проблеми | |||||
| 1. | Успех у учењу | Према плану одељењског стрешине | одељењске старешине Сарадници:педметни наставниципедагогсоцијални радникродитељи | ||
| 2. | Понашање у школи (на часу, на одмору,…) | ||||
| 3. | Однос према наставницима | ||||
| 4. | Оцењивање (испитати ставове ученика премаоцењивању) | ||||
| 5. | Изостајање са часова (наставе) | ||||
| 6. | Агресивност и разни облици конфликта (,,конфликти и шта са њима,,) | ||||
| 5. Превенција насиља | |||||
| 1. | Правила понашања | Према плану одељењског стрешине | одељењске старешине Сарадници:педагогродитељи | ||
| 2. | Безбедност | ||||
| 3. | Другарство | ||||
| 4. | Сарадња | ||||
| 5. | Разумевање | ||||
| 6. | Хуманост | ||||
| 7. | Поштовање разлика | ||||
| 8. | Толеранција | ||||
| 9. | Емпатија | ||||
| 10. | Врлине и вредности | ||||
| 7.Актуелни догађаји | |||||
1. | Дечја недеља, Дан школе, Свети Сава… | Према плану одељењскогстрешине | одељењске старешинеруководиоци Дечјег савеза и заједнице ученика | ||
